Å ha en sunt kosthold er absolutt ikke vanskelig, bare du vil det! Og de fordelene du får av å bare bytte, slutte med eller starte med forskjellige matsorter er utallige.

De fleste vil tro at det er dyrt å spise sunt og folk spørr meg om dette hele tiden. »Men er ikke det sykt dyrt?». Svaret er NEI. For å ta et eksempel, i går var jeg på butikken å handlet inn til middag, jeg kjøpte laks, asparges, søtpotet og brokkoli. Summen ble på ca. 70-80 kr for en ganske stor middagsrett som etterlot rester for lunsj dagen etter. Hvis du skal kjøpe deg en burger med tilbehør, blir det godt over 100 kr for bare den ene retten som du spiser en gang. Og for å ikke snakke om snacks, frukt er så mye billigere enn det godteri og potetgull er!

For å ikke snakke om hvor mye å spise riktig gjør for kroppen, man får utrolig mye energi til overs, så her er mine 10 tips til et sunnere kosthold.

1. Spis seks små måltid om dagen.
Pass på å spis ofte, men ikke for mye. Dette gjør at blodsukker nivået holder seg stabilt og øker forbrenningen. Ikke ha for lange mellomrom mellom måltidene. Hvis du spise hver 2,5 – 3 time så er magen fornøyd gjennom dagen og du ender ikke opp med å overspise på kvelden. Det er og viktig å passe på størrelsen på porsjonene, ikke lag så mye mat i gangen eller bruk en mindre tallerken hvis det er vanskelig å passe på hvor store porsjonene blir.

2. Ikke hopp over frokosten!
Dette tror jeg at jeg har sagt veldig mange ganger på bloggen. Men hallo! Vær smart, spis frokost, gjerne ikke mer en én time etter du har stått opp. På morgonen så har kroppen vært i faste og for å starte forbrenningen må du spise frokost. Hvis du ikke spiser frokost så er større sannsynlighet for overspising senere på dagen. ALDRI dropp frokosten!

IMG_6171

3. Ha med deg sunne snacks.
Når du drar på skole eller jobb, huks å ta med deg en liten niste med sunne snacks. Oppskjært frukt eller grønnsaker og nøtter er noen gode alternativ. Da er det mindre sannsynlighet for å skeie ut med en sjokolade eller noe annet fylt med masse unødvendig sukker.

IMG_9136

4. Ikke vær for streng med deg selv.
Det er lov å kose seg. Ha et par måltider i uken der du lar deg selv spise akkurat det du har lyst på, om det er kake, pizza eller en saftig burger. Men ikke overdriv, ikke gjør det ene måltidet om til en hel dag eller en hel uke. Med mindre du er ute etter å gå ned i vekt, så er det helt greit å skeie ut en gang i blandt.

5. Drikk vann!
Også et utrolig viktig punkt. Pass på å få i deg rikelig med vann, gjerne 2-3 liter om dagen. Ha en drikkeflaske i vesken, i bilen eller hvor enn det måtte være. Du kan smaksette vannet med sitron for å gjøre det lettere å få i seg vann. De fleste tilfellene der man får lyst på noe med vet ikke helt hva, drikk vann først. Så vet du om du faktisk er sulten eller om du bare mangler vann.

IMG_9737

6. Reduserer alkohol inntaket.
Enten det er vin eller øl, alkohol har kun tomme kalorier og tilbyr ingen sort for næring. Og hvis du absolutt ikke kan kutte ut alkohol, spar det til spesielle anledninger.

7. Planlegg måltider.
Det som er lurest er vel å planlegge en dag hva du skal spise i en hel uke. For eksempel en søndag. Jeg er ikke så flink på dette. Jeg bestemmer meg for hva jeg skal spise dagen før eller den samme dagen. Søker litt rundt på pinterest etter inspirasjon og finner meg forskjellige måltider jeg vil lage. Til frokost derimot, siden jeg pleier å være så trøtt så orker jeg ikke å begynne å stå foran komfyren og lage mat, da pleier jeg å lage frokostmuffins eller legge smoothie-ingredienser i en pose og fryse det ned. Slik jeg kan bare hente maten i fryseren og hive det inn i ovnen eller blenderen.

IMG_5084

8. Spis fullkorn!
Bytt ut for eksempel lyst brød for grovt brød, ris for fullkornris, vanlig pasta for fullkorn pasta osvosv. Slik får du i deg mer fiber og dessuten er fullkorn mye mer mettende enn finsiktet mel.

9. Kjøp inn sunne matvarer! 
Prøv å la være å dra på butikken når du er sulten, da ender du opp med mye unødvendig mat som du egentlig ikke trenger. Lag handleliste over ting du trenger. Unngå å se på godteri, potetgull eller kjeks hyllene, så blir du ikke fristet til å kjøpe inn. Hvis du har sunne matvarer liggende på kjøkkenet så spiser du sunt, hvis du har usunnu matvarer så sier det seg selv at du spiser det. Her er noen eksempel på ting som er lurt å ha hjemme på kjøkkenet:

  • Magert kjøtt (kylling, fisk, karbonadekjøttdeig)
  • Frukt og grønt
  • Egg
  • Fullkorn (pasta, knekkebrød, frokostblanding, osv.)
  • Frø & nøtter
  • Magre meieriprodukt
  • Sunne pålegg til frokost (mager leverpostei, makrell i tomat osv.

IMG_8968

10. Ikke få dårlig samvittighet.
Det som er viktig er at du ikke får dårlig samvittighet om du spiser noe som er usunt. Vi gjør det alle og det er OK! Ta opp lørdagsgodteriet og spis det med god samvittighet, det er greit å kose seg og det er greit å skeie ut i blandt. Det handler også om å ha et sunt forhold til mat.

Sist men ikke minst så vil jeg oppfordre alle å være kreative. Har du en yndlingsrett som du elsker men som ikke er så sunn? Da kan du prøve å bytte ut forskjellige matvarer mot sunnere varianter. Lag sukkerfrie kaker, godteri eller iskrem. Søk på internett etter nye oppskrifter, prøv deg frem, smak på mat du aldri har smakt, her er det ingenting som kan stoppe deg! Pinterest er forresten en utrolig god side for å finne sunne matretter. Jeg bruker det så og si hver dag.

IMG_1915