Det kan noen ganger være vanskelig å få i seg nok vann, hvert fall om man ikke er vandt til det eller om man har blitt vandt til andre drikkevarer som brus, saft eller juice. For meg vare dette vanskelig før og jeg var hele tiden dehydrert, som førte til hodepine, slapphet, tørr hud osv. Listen går videre. Men bare ved å gjøre noen få endringer eller huskeregler så er det ikke så vanskelig å få i seg rikelig med vann gjennom dagen.

Her er noen gode grunner til å drikke mer vann!

  • Vann slukker tørsten mest effektivt.
  • Kroppen trenger vann for at alle deler av kroppen skal fungere som det skal.
  • Vann er GRATIS!
  • Vann gjør slik at du tåler mer varme.
  • Vann motvirker hodepine.
  • Vann etter trening er nødvendig for at kroppen skal komme seg raskt og bli klar for nye prestasjoner.
  • Vann er bra for tennene (hva?)
  • Du får sunnere hud av å drikke vann, du får rett og slett mye penere hud av vann. (Er ikke dette god nok grunn til å drikke vann, så vet ikke jeg.)
  • Vann er nødvendig for å tenke klart.
  • Det har ingen kalorier.
  • Pluss en hel del andre grunner, men da kommer jeg til å bli sittendes i hele dag og ramse opp.

Så hva kan du gjøre for å få i deg de 2 literene av vann hver dag? 

Kjøp en god drikkeflaske! Og husk å ha den med deg på jobb eller skole. Når du har vann tilgjengelig hele tiden og rett foran deg så blir det automatisk mye lettere å få i seg nok med vann.

Bruk mobilen! Last ned en app som kan minne deg på å drikke vann og i tillegg der du kan holde oversikt over vanninntaket. Jeg har tidligere hatt WaterMinder på iPhone.

Tilsett frukt, bær eller urter! Hvis du synes vann er helt ufattelig kjedelig så kan du tilsette oppskjært frukt og bær, eller noen friske urter som mynte eller sitronmelisse.

Bytt ut saft og brus! Når du er på butikken, la vær å strekke deg etter Pepsi eller Cola. Samme som når du er ute å spiser, bestill heller vann, det er tross alt gratis. Hver mulighet du får til å drikke brus eller saft, ta deg heller et glass med vann.

Spis vann! Høres kanskje rart ut, men det er faktisk mulig ved å spise mat som inneholder stortsett vann. Som agurk, vannmelon, selleri eller suppe.

Spis sterkere mat! Ved å tilsette litt chili i maten får deg til å strekke deg etter vann muggen gjennom hele middagen.

543169-8-1396382152735 543169-8-1396382140910 543169-8-1396382164197