Her er mine tips for å starte dagen på best mulig måte.

1. FROKOST! Dette er nok det viktigeste, for frokost er noe av det viktigeste for å klare å komme seg på bena og komme seg gjennom dagen. Dette har jeg erfart og lært på egen hånd, selv om vi får banket inn at frokost er det viktigeste måltidet helt siden vi er små barn. Jeg pleide aldri å spise frokost, det synes jeg var det verste på morgonen. Det resulterte i at jeg fikk mangel på energi og at jeg spiste utrolig mye på kveldene rett før leggetid. Med frokost setter du i gang alle systemene og gjør deg klar for en super dag!

IMG_6469 IMG_6466

2. Planlegg dagen før. Jeg er vel ikke alene om å stå foran klesskapet mitt kl 6 uten å ha en eneste anelse om hva jeg skal ha på meg? Da bruker man unødvendig energi og tid på å irritere seg over at man ikke har noe å ha på seg. Derfor er det lurt å sette frem klær dagen før. Nå snakker jeg ikke kun om klær. Frokost og lunsj kan du òg lage dagen før slik du slipper å bruke tid på kjøkkenet tidlig på morgenkvisten. Ha ryggsekken, vesken eller det du måtte ha med deg på arbeid klar for å slippe å stresse med det. Med andre ord, gjør alle forberedelse dagen før.

3. Stå opp tidligere. Rett og slett for at du skal få bedre tid og at du kan våkne skikkelig. For la oss være ærlig, om du står opp 5 minutter før du skal være på jobb så klarer ikke du å fokusere. Da er man rett og slett ennå i dvale. I tillegg så slipper du å stresse om du har bedre tid og stress er jo ikke det beste å starte dagen med. Da er det ekstremt viktig at man klarer å stå imot trangen til å trykke på »snooze-knappen». For at man skal klare å stå opp tidligere er det egentlig et selvfølge at du må legge deg tidligere dagen før også. Legg deg gjerne med gardinene åpne slik at lyset kan skinne gjennom om morgonen. Det gjør det ti ganger lettere å stå opp.

IMG_6474

4. Mosjon. Dette er vel en av de beste måtene å våkne og å starte dagen med. Selv om det ikke alltid er like lett så tidlig på dagen. Jeg er langt ifra flink til dette selv, men prøver å skvise inn litt mosjon etter at jeg har kravlet ut av sengen. Selv om det er noe enkelt som jumping jacks, en liten dans eller hva det måtte være så hjelper det på. Du kan gjerne ta deg en joggetur eller en spasertur, hvis du har tid til det. Jeg selv har aldri brukt å hatt store treningsøkter tidlig på dagen og holder meg til små og enkle øvelser bare for å våkne.

IMG_6448 IMG_6429

5. Slapp av. Selv om det er viktig å få bevegelse om morgonen så er det minst like viktig å slappe litt av. Ta deg en kopp kaffe eller te, les avisen eller hør på musikk i 5 minutter. Hør gjerne på litt glad og feel-good musikk, så booster du humøret i samme slengen!

IMG_6488

6. Vann. Over natten mister kroppen mye vann og det er viktig å erstatte det med et stort glass med vann rett etter du våkner. Ikke er det bare godt for kroppen din, men du føler deg mer oppkvikt etterpå.

IMG_8293

7. Start dagen med et smil og en positiv holdning. Bestem deg for å være glad og tenk positive tanker og dagen vil gå som en lek!

IMG_1140